
103

Dr. Ross James is Director of Health Communication

Resources and Adjunct Research Fellow in the School of

Public Health at Curtin University. Eila Romo-Murphy is a

researcher with Health Communications Resources.

Media Survey 2002 in Ulaan Baatar, Mongolia

A comprehensive media survey was conducted from 25 April to 10 May 2002 in
Ulaan Baatar. The purpose was to make a reliable city-wide survey to determine
the media use of Mongolians living in Ulaan Baatar. Media questions included
media ownership and use as well as sources of news. A total of 1,000 personal
interviews were conducted, representing the six most populated districts of the
capital.

ROSS JAMES

EILA ROMO-MURPHY

The first systematic face-to-face media survey was

conducted in spring 2002 in Ulaan Baatar, the capital

city of Mongolia. One thousand interviews were conducted

in six mostly-populated districts of Ulaan Baatar,

representing the whole of Ulaan Baatar city residents. The

purpose of the survey was to research city resident’s

ownership and use of media technology, readership of

newspapers and listening of domestic and international

radio and watching television, as well as the status of cable

and Internet penetration. Health Communication Resources

of Australia initiated the survey to define media consumption

and usage patterns in order to design health-promoting

radio programme strategies. This article deals with the

results of media consumption. A second article (James and

Romo-Murphy, 2003: in press) presents the findings of

health-related aspects of the study.

Media Studies in Mongolia and UB2002

A search of the literature and the Internet found that some

Mongolian media studies had been conducted previously.

The Press Institute of Mongolia monitored the

development of Mongolian media and published annual

reports of newspaper circulation, radio and TV stations and

some local commercial research agencies had conducted

economic and voting polls.

Several Internet sites reported organization-sponsored

media initiatives, particularly in the Mongolian rural areas,

but none provided comprehensive media patterns for Ulaan

Baatar, the capital city. See, for example,

• http://www.unesco.org/webworld/news/2001/

011003_mongolia.html (13 Nov 2001)

• h t t p : / / g l o b a l 2 . s a n s i b a r . f i / u u t i s e t /

teksti_popup.php?id=889 (13 Nov 2001)

• http://www.eurasianet.org/resource/mongolia/links/

mongtrip.html (16 Nov 2001)

Although Myagmar et al. (2001: 3–13) described the

Mongolian media scene, they noted the lack of reliable

figures on media ownership and consumption patterns.

The survey in Ulaan Baatar in April 2002 was the first

reliable, systematically conducted media survey conducted in

Mongolia. It resulted in a detailed assessment of newspaper

readership, radio and television use and their audiences, as

well as ownership of media technology at the household level.

Methodology

A questionnaire comprising three sections (media, health

and demographics) was constructed in the English language

and then translated into the Mongolian language. The

questionnaire was pre-tested and revised several times

before being approved. The instrument, comprising 63

FINDINGS



104

MEDIA ASIA, VOL 30 NO 2, 2003

questions, took an average of 30 minutes to administer.

Face-to-face personal interviews were conducted by 26

interviewers who were fourth-year sociology research

students. The interviewers underwent a three-day training

course to administer the questionnaire. The interviewers

practised first with another interviewer and then in their

own neighbourhood, with observers present to check their

performance. Interviewers were authorized to proceed

with actual questionnaires after their practice questionnaires

had been checked for accuracy. Interviewers travelled to

randomly-selected residential areas by public transport.

For safety reasons, the interviewers operated in pairs.

Observers validated the interviewing procedure and the

random selection of household by observing 5.7 per cent of

the interviewers, representing standard validation

requirements for this type of survey. A follow-up team also

phoned 38.7 per cent of all surveyed households to verify

that the questionnaire had in fact been completed at that

household. All questionnaires were returned for thorough

checking before the interviewer was allowed to proceed

with the next set of questionnaires.

The Mongolian National Statistics Office (NSO) provided

the locations of randomly sampled Primary Sampling Units,

blocks of households in komisses (residential sub-districts).

We applied the fifth-door rule to randomly select a household

inside the blocks that had been randomly sampled by the

NSO. All members of the household aged 15 years and

above were listed in order of descending age and a kish grid

selection of one respondent was made. If the randomly

chosen respondent was not available at that time, the

interviewers returned to the same household later to

administer the questionnaire to the randomly-selected

respondent. If the chosen respondent was not available after

three attempts, the interviewers were allowed to choose

another interviewee from a different household.

Table 1 lists the six districts of Ulaan Baatar that were

surveyed along with the population of each district as of

December 2001, the share of each district from the total

population of districts, the number of the Primary Sampling

Units for each district, and the share each district had of all

interviewees.

Since the most recent census for Ulaan Baatar was

completed in 2000, the NSO provided updated population

projections for 2001 for the Ulaan Baatar population.

The questionnaire used the same census categories as

the NSO for all data except for education, which were not

available at the time of the survey. As the education

categories were received after the interviews were

conducted, we could not weigh the data with the same

education categories as the NSO. However, the data were

weighted by sex and district.

We had to assume that the demographic breakdown of

the population in April–May 2002 was not significantly

different from that projected by the NSO for 2001, and

therefore the 2002 survey represents the UB population as

of spring 2002. The unofficial estimates of the Ulaan

Baatar population are higher because people who move

into the city ger areas do not always register their arrival

with local authorities.

The strengths of this survey is that it was organized and

managed as a team approach with the involvement of

WIND (Salkhi) FM, a local community radio station. The

Mongolian NSO provided the sample representing the

Ulaan Baatar population. Interviews were conducted by

trained, local interviewers under the supervision of an

experienced media researcher. Observers conducted checks

to validate the interviews and the coding of data was

continuously checked to avoid errors.

One organizational difficulty of this survey was that

sufficient translators were not available to assist foreign

supervisors during the training of interviewers and the

cross-checking of the questionnaires. Although this

lengthened the communication process unnecessarily at

times between the interviewers and the supervisors, it had

no effect on the results.

Findings

Media ownership

The most commonly owned medium in Ulaan Baatar was

the colour TV, owned by 82.6 per cent of households,

followed by the radio (77 per cent) and the cassette player

(66.4 per cent). Telephone came next, with half the

households having fixed-line phones and half having

Table 1

Ulaan Baatar districts, sampling size and interviewed households

District Population  Percentage of No. of primary  Percentage of

population sampling units interviews

Songinohairhan 111,818 22 22 23.8

Bayanzurh 109,811 21 21 22.1

Bayan Gol 103,051 19 19 18

Chingeltei 78,516 15 15 14.4

Suhbaatar 71,718 13 13 12.2

Khan Uul 52,425 10 10 9.6

Total 527,339 100 100 100



105

cellphones. Some had both fixed-line phones and cellphones

while some households did not have a fixed-line phone but

had a cellphone. Ownership of other media technology

included black and white TVs, VCRs, CD players and car

radios; each of these owned by 20–30 per cent of households.

The finding of this study strongly indicate that TV

ownership generally (and of colour TV sets specifically)

has increased markedly since 1990 when, according to

Myagmar and Nielsen (2001), 41 per cent of households

had television but with no determination of whether the TV

sets were colour or black and white.

Media use

Two-thirds of households in Ulaan Baatar (65 per cent)

listened to the radio “yesterday” and one-fourth (23.1 per

cent) within the previous seven days. Watching TV was

more frequent with almost every household watching TV

daily (91.3 per cent) or weekly (7.7 per cent).

Figure 1 shows the consumption patterns of radio and

TV for respondents who tuned in “yesterday”. Listening to

the radio stayed at the same level throughout the day; from

0700 to 2400 hours, with between 10 and 15 per cent of

households listening at any time. Even in the evening, radio

listening remained fairly steady with only a small decline

in numbers when TV viewing leapt dramatically at 1800

hours.

Radio and TV times overlapped each other from 2400

to 0600 hours until the morning radio block from 0600 to

0900 hours, which was radio’s best time since every tenth

household in Ulaan Baatar was listening to the radio and

not watching TV. From 0900 to 1300 hours radio and TV

times overlapped. The period of 1300 to 1700 hours was

radio’s second ‘best’ listening time, when more people

listened to the radio than watched TV.

Radio stations

In spring 2002, there were 14 FM stations in Ulaan Baatar,

broadcasting mainly in Mongolian with the exception of

FM103.1 (BBC) and FM106.6 (VOA) which broadcast in

English, and a few stations broadcasting in Japanese or

Russian. The four most known stations, each reported by

80 per cent of households, were FM102.5, FM107, FM107.5

and Relay Radio Mongol* (the state-owned relay station).

The same stations that were most well known also had

the largest regular audience, on the basis of “listening at

least once a week”. The three most well known radio

stations each had regular audiences of almost 60 per cent of

households. Six other FM stations each had a total of 40 per

cent of households listening them regularly.

TV stations

Ulaan Baatar has terrestrial television stations as well as

cable television systems. Cable systems provide between

14 and 33 channels of predominantly foreign television.

The questionnaire surveyed the viewing of five television

stations: the national Mongolyn Undesnii, three local

stations (UBS TV, MN Channel 25 and Eagle TV) and one

community station, ORT (Russian Community Television).

Noyan TV was not included since it can only be received

by some parts of Ulaan Baatar.

The national television channel, Mongolyn Undesnii,

was the most watched with 97 per cent of households

tuning in at least once a week. This was followed by MN

Channel 25 (95.8 per cent), UBS TV (90.5 per cent), Eagle

TV (86.7 per cent) and ORT (72 per cent).

Cable services

A total of 42 per cent of households subscribed to cable

service. However, 79.8 per cent of households reported

they had watched cable either at home or at a friend’s or

relative’s house. The cable company most subscribed to

was Sansar with 26.1 per cent of households. Khiimore was

subscribed to by nine per cent, followed by Medeelel (four

per cent) and Suljeeone (two per cent). Other cable services

had a smaller share of the market.

The survey asked for the frequency of watching 16

Figure 1

Listening to radio and watching TV “yesterday”, UB2002

Yesterday’s radio and TV use time UB 2002

MEDIA SURVEY 2002 IN ULAAN BAATAR, MONGOLIA

80
70
60
50
40
30
20
10
0

24
00
–0
02
9

01
00
–0
12
9

02
00
–0
22
9

03
00
–0
32
9

04
00
–0
42
9

05
00
–0
52
9

06
00
–0
62
9

07
00
–0
72
9

08
00
–0
82
9

09
00
–0
92
9

10
00
–1
02
9

11
00
–1
12
9

12
00
–1
22
9

13
00
–1
32
9

14
00
–1
42
9

15
00
–1
52
9

16
00
–1
62
9

17
00
–1
72
9

18
00
–1
82
9

19
00
–1
92
9

20
00
–2
02
9

21
00
–2
12
9

22
00
–2
22
9

23
00
–2
32
9

TV

Radio



106

MEDIA ASIA, VOL 30 NO 2, 2003

channels. Table 2. shows that Ulaan Baatarians liked to

watch the cultural programming of Inner Mongolian TV,

which has the highest daily and weekly audiences. Russian

influence is seen in the presence of several Russian channels

(ORT, TV3 Russian TV and PTP Russian TV, mentioned

most often in “other 1” channel). Asian channels enjoy

higher audiences than Western channels. Channels most

often mentioned in the “other” category were: PTP Russian

TV, Fasion, MTV Russia, Ren TV, Shara India, Hollywood,

HTB, CCTV Chinese, Video, TV6 Russia, Cinema and

MSM.

Source of news

Domestic TV appeared to be the source most accessed for

both Mongolian and international news. The Mongolian

newspaper was the second most important source for both

local and international news and it took a small lead over

domestic radio. Word of mouth was more often a source of

Mongolian news rather than international news.

When asked “What is the one most important source of

news”, 75 per cent of respondents said TV, for both local

and world news. Foreign radio was the most important

source for international news for only 0.8 per cent of Ulaan

Baatar households, foreign TV for 7.4 per cent, and the

Internet for 3.7 per cent of households.

Newspapers

Newspapers were almost as important as the radio as a

source of national and international news. However, only

40 per cent of households read newspapers daily while 60

per cent of households turned to the radio daily for their

news. Weekly use of the radio and newspapers was at the

same level—about 80 per cent of households read the

newspaper or listen to the radio at least once a week.

About two-thirds of households had read Seruuleg (a

weekly paper), Udriin Sonin (a government daily paper),

Unuudur (a private daily paper) and Humuus in the previous

12 months. Another government daily, Zuuny Medee, was

read by half the households during the previous year.

Udriin Soniin and Unuudur were each read daily by almost

20 per cent of households, followed by Zuuny Medee,

Seruuleg and “Others” with just under 15 per cent of

households each.

The list of “other” newspapers volunteered by

respondents without prompting was quite lengthy, reflecting

the multitude of newspapers and magazines that are

published. “Other” newspapers or magazines mentioned

most often were High Society, The Life of People, Secondary

School News, Companions, Mongolian Appearance, Your

Photograph and Super Newspaper.

Place of access to selected facilities

The survey asked about access to several facilities: cable,

satellite dish, PC, the Internet and e-mail. From these

facilities, cable was most common with four-fifths of

households having access to cable TV—about 40 per cent

at home and about 40 per cent at friend’s or relative’s

house. On the other hand; ownership of satellite dishes is

not common. Two per cent of households had cable at

home and another 2.5 per cent had cable at a friend’s house.

Half of the households had access to a PC, which was

most often available at a work or study place. Every sixth

household had a PC, but only five per cent of households

were able to use the Internet or e-mail from home. Internet

cafes and work or study places are used both for web

surfing and e-mailing. All in all, every third household had

Table 2

Watching frequency of cable channels, UB2002

At least Less often

once than once

Channel a week a week Never DK/NA

Inner Mongolian TV 43 22.7 0.3 34

ORT 41.2 17.3 0.2 41.3

MTV 36.4 14.9 0.3 48.4

TV3 Russian TV 33.3 15.2 0.4 51.1

Arirang TV 30.2 13.3 0.6 55.9

NHK 26.3 18.1 0.4 55.2

National Geographic 24.9 10 0.4 64.7

Star TV Prime sports 22.4 11.5 0.4 65.7

Star TV Movies 21.4 12.8 0.6 65.2

Cartoon Network 20.5 10.5 0.8 68.2

Channel V 16.5 10.7 0.5 72.4

DW 15.5 11.2 0.8 72.5

BBC World 15.1 12 0.6 72.3

Other 1 12.7 3.6 0.1 83.6

CNBC 10.7 6.1 0.5 82.6

ABC Asia Pacific 6.6 4 0.5 88.9

Worldnet/VOA TV 6 3.2 0.4 90.4

Other 2 4.7 2.1 0.1 93.2

Table 3

Place of access to selected facilities, UB2002

Home Friends I-net café Work/study Cell No access

Cable 42.9 39.1 0.4 2.9 21.7

Satellite dish 2 2.5 0.5 1.6 86

PC 14.6 9.5 11.2 25.2 51.7

I-net access 5.5 4.2 19.2 14.4 0.5 62.5

e-mail service 5.1 3.7 17.8 11.7 0.8 64.1



107

Internet access and every third household had e-mail

access.

Few had Internet (0.5 per cent) and e-mail access (0.8

per cent) on their cellphone, even though half of the

households had a cellphone each, or two to three cell

phones.

One-third of households had used the Internet sometimes.

The Internet was used daily by 6.3 per cent of households

and weekly by 15.2 per cent of households. The rest, 11 per

cent of households, had used the Internet within the past

month or the past 12 months. The most often mentioned

reasons for Internet use were e-mail (25.6 per cent of

households), gathering news and information (19.2 per

cent of households), and browsing the World Wide Web

(7.1 per cent of households). Other reasons for Internet use

were school or study assignments, chatting, listening to

audio, or other reasons, each mentioned by around four per

cent of households or less.

Conclusions

The 2002 Ulaan Baatar media survey provides, for the first

time, comprehensive details of media access and usage by

Ulaan Baatar households. No other survey has such complete

data with which to compare its results. It shows that there

is a high level of media ownership in the city, which equals

to that of Indonesia and other medium-developed countries

in Asia. (Fortner, 1996: 7; Mytton, 1993: 224–225, Sanyoto,

2002: 84).

One unique finding from the survey was that people in

Ulaan Baatar households have a fairly constant pattern in

listening to the radio throughout the day which does not

decline rapidly in the evening when television viewing

dominates, unlike the patterns seen elsewhere. For example,

surveys conducted in 10 Chinese cities and Buenos Aires,

Argentina, showed radio listening peaking in the early

morning from six to seven a.m. and stayed low after that

during the day. A survey in Cambodia showed noon and

late evening peaks and lowest listening figures in the

evening until 10 p.m. (Fortner, 1996: 19; 1998: 1; Mytton,

1993: 157)

Although television viewing in the evening is extremely

high, as in elsewhere, the levels of radio listening remain

fairly constant until midnight and at about the same levels

in the daytime. The most regularly accessed medium was

the television, followed by the radio and newspapers.

Changes in the Mongolian constitution since 1992 have

provided a positive climate for media to grow freely and the

evidence can be seen in the number of FM stations and

weekly newspapers. Television stations have not increased

greatly. However, cable subscriptions have become more

popular with half of the households subscribing to cable

services. The most watched cable channels are Inner

Mongolian and Russian-language channels with English

language and other foreign channels watched the least.

Sources

Fortner, Robert S. (1996). The People’s Republic of China:

Media Ownership and Behaviour in Ten Chinese Cities.

ICRE

Fortner, Robert S. (1998). Media Ownership and Use in Urban

Cambodia 1997. ICRE

Myagmar, M., and P.E. Nielsen (2001). “The Mongolian Media

Landscape in Transition” in Nordicom Review, 2(1), pp.

3–13.

Mytton, Graham (Ed.) (1993). Global Audiences, Research for

Worldwide Broadcasting. Kent: Whitstable Litho Ltd.

Sanyoto, Kukuh (2002). “Indonesian Television and the Dynamics

of Transition” in Russell H.K.Heng (Ed.),  Media Fortunes,

Changing Times: ASEAN States in Transition. Singapore:

Institute of Southeast Asian Studies.

Unesco Yearbook 99:

Mongolia’s daily newspaper circulation was 27 per 1,000

inhabitants in 1996, compared to Russia’s 105. From Asian

countries, Pakistan, Tajikistan and Sri Lanka were about at the

same level in 1996. Lower figures, as low as four per 1,000

inhabitants of daily circulation, are found in Laos, Myanmar and

Vietnam. Nepal and Kyrgystan had a ratio of 15 per 1,000.

In electronic media, Mongolia’s ratio of 142 for radio receivers

per 1,000 was in 1997 close to ratios in India, North Korea, the

Philippines, Tajikistan and Vietnam. Similarly, Mongolia’s ratio

of 47 for television receivers per 1,000 is close to that of

Indonesia, North Korea, Kyrghystan, the Philippines and Vietnam.

In 1997, Russia had 417 radio receivers and 410 television

receivers per 1,000 inhabitants.

In Mongolia, there was a rise in television, from 3.4 receivers in

1980 to 24 receivers per 1,000 inhabitants.

Endnote

In Mongolian language this is called “shugamyn radio”. Elderly

people especially distinguish between “radio” and “FM radio”.

For them, radio means first of all the Mongolian radio that is

transmitted by relays, and is therefore called “Relay Radio

Mongol”. Relay Radio Mongol is actually the same as Radio

Mongolian AM, the state-owned radio. They transmit on two

separate channels. However, the programming hardly differs

from each other. Relay Radio Mongol is more well-known than

Radio Mongolian AM (35 per cent of household were aware of

the Radio Mongolian AM).

The authors wish to thank the following for their expertise

and contribution to various aspects of the survey: Satu Salmi

(of Satu Salmi Associates), Batjargal Tuvintsengel, Anna

Greer, Tuya Tserev, Tuul Terbish, Soyoloo Tsedevdorj,

Munkhmandakh Myagmar and Frank Gray.

MEDIA SURVEY 2002 IN ULAAN BAATAR, MONGOLIA


